Hoe werkt personenalarmering?

Alarm voor in en rondom het huis

Natuurlijk wilt u zoveel mogelijk zorg plannen op momenten dat het u uitkomt. Maar soms is zorg helaas niet in te plannen. Het gaat dan om acute zorg. Denkt u hierbij aan een val die u maakt. Of onwel worden. Het is dan een veilig gevoel om een hals- of polszender te dragen. De zender draagt u altijd bij zich, zelfs als u gaat douchen. Op het moment dat er iets gebeurt kunt u direct alarm slaan door op de knop van de zender te drukken.

Wat gebeurt er als u alarmeert?

U ontvangt een alarmeringsapparaat met een hals- of polszender. Op het moment dat u op de knop van uw zender drukt, gaat er een signaal naar onze zorgcentrale. De zorgcentrale is een plek waar alle alarmen binnen komen. Er werken gediplomeerd hulpverleners met  ervaring in de zorg. De hulpverlener ziet dat u op de knop heeft gedrukt. Vervolgens start hij/zij een spreek- luisterverbinding. U wordt gebeld via het alarmeringsapparaat dat u centraal in u woning plaatst. Het bereik van het apparaat is groot. U hoeft zich daarom geen zorgen te maken dat we u niet verstaan. Verstaan we u toch niet? Dan bellen we direct hulp. Zo bent u nooit lang alleen.

Persoonlijke informatiekaart

Bestelt u personenalarmering via Jinca? Dan vult u uw gegevens in op het online registratieformulier op onze website. Daarmee stellen we uw persoonlijke informatiekaart samen. Vier voorbeeld vragen zijn:

  • Bent u slecht horend?
  • Welke medische kenmerken zijn op u van toepassing?
  • Is er een verhoogd risico op vallen?
  • Gebruikt u bloedverdunners?

Doordat we uw gegevens duidelijk in kaart brengen, weten we direct wat uw situatie is. Als u op de knop drukt, krijgen onze hulpverleners de persoonlijke informatiekaart te zien. We kunnen u daardoor sneller en beter helpen. Op het registratieformulier vult u ook de gegevens van uw contactpersonen in. We bellen uw contactpersonen als u geen spoedeisende medische hulp nodig heeft. Als u bijvoorbeeld bent gevallen, maar u zichzelf niet heeft bezeerd. U kunt drie verschillende contactpersonen aanmelden.

Triage

Als onze hulpverlener contact met u heeft, vraagt hij/zij wat er aan de hand is. U kunt zelf aangeven dat u bijvoorbeeld bent gevallen, of dat u zich niet lekker voelt. De hulpverlener stelt vervolgens een aantal vragen. Dat is nodig om te bepalen wat voor hulp u nodig heeft. We noemen dit de triage. Een voorbeeld: U bent gevallen, de hulpverlener zal onder andere de volgende vragen stellen:

  • Waar bent u gevallen?
  • Weet u nog hoe u bent gevallen?
  • Heeft u zich bezeerd?
  • Kunt u nog bewegen?
  • Bent u onwel?

Deze vragen stelt de hulpverlener van de zorgcentrale om een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen van wat er aan de hand is. De hulpverlener kijkt ook naar de gegevens op uw persoonlijke informatiekaart. Bijvoorbeeld of u een bepaalde aandoening heeft. Zo krijgen we een goed beeld van wat er met u aan de hand is.

Er zijn twee opties als u op de alarmknop heeft gedrukt. We bellen de huisarts of 112 en er komt direct zorg naar u toe. Of we bellen de contactpersonen op uw persoonlijke informatiekaart. Krijgen we geen contact met u en weten we dus niet wat er met u aan de hand is? Dan bellen we direct uw contactpersonen. Op die manier is er altijd hulp voor u onderweg.

Nooit alleen

Terwijl u wacht op hulp blijven we altijd aan de lijn. We zoeken regelmatig contact met u om te vragen hoe het met u gaat. De verbinding wordt pas verbroken als de hulp gearriveerd is, en dat via de spreek- luisterverbinding is bevestigd. Dat is een veilig idee.

Wat heb ik nodig?

Om een personenalarm te ontvangen is de aanwezigheid van een vaste telefoonverbinding nodig. Ook heeft u een abonnement bij een zorgcentrale nodig. Zodat als u alarmeert, de oproep ook ergens binnenkomt. Bij Jinca kunt u het apparaat voor personenalarmering huren, én het abonnement met de zorgcentrale afsluiten. Voor de telefoonverbinding zorgt u zelf. Klik hier om direct naar producten en diensten te gaan en een bestelling te plaatsen.

Ook interessant: