Handleiding voor gebruik van Sensara door professionals

Inloggen

U heeft onlangs een e-mail van Sensara ontvangen met hierin de knop “wachtwoord aanmaken”. Klik op deze knop en vul in het vakje ‘placeholder’ een wachtwoord in.

Dit wachtwoord bestaat uit minimaal 8 tekens, 1 cijfer, 1 hoofdletter, 1 kleine letter en een vreemd teken zoals @ of !. Voer nogmaals uw wachtwoord in om deze te bevestigen. Wanneer uw wachtwoord voldoet aan alle eisen, zullen er drie groene vinkjes verschijnen. Een rood kruis betekent dat uw wachtwoord niet aan de betreffende eisen voldoet.

Wanneer u uw wachtwoord heeft aangemaakt, gaat u terug naar de e-mail. Klik nu op de link naar de inlogpagina.

Sensara case manager tool button open case manager

Hier kunt u inloggen met uw e-mailadres en uw zojuist aangemaakte wachtwoord. We raden u aan om de pagina aan uw favorieten toe te voegen, zodat u deze de volgende keer gemakkelijk terug kunt vinden.

 

Cliëntenoverzicht


Wanneer u bent ingelogd, ziet u direct al uw cliënten overzichtelijk op een rijtje. Wanneer uw cliënten in verschillende groepen zijn opgedeeld, ziet u dit links in het scherm (zoals de afbeelding hieronder).

Sensara case manager tool clientoverzicht

De roze gemarkeerde groep is de groep waar u momenteel naar kijkt. In het midden van het scherm ziet u de namen van uw cliënten met daarachter een gekleurd icoontje. Deze icoontjes zeggen iets over de status van de cliënt.

Sensara case manager tool clientenoverzicht

Notificaties


Wanneer er ongebruikelijk of verontrustend gedrag wordt geregistreerd bij een cliënt, ziet u tot zeven dagen terug informatie hierover bij het onderdeel ‘notificaties’ (midden bovenin het scherm).

Sensara Case Manager Tool notificaties

Wij verwijzen u door naar onze ‘kaart met notificaties’ voor een overzicht van alle
mogelijke meldingen die u kunt ontvangen. Hieronder vindt u twee voorbeelden.

Voorbeeld 1 – Toiletbezoek:

Sensara weet inmiddels hoe vaak uw cliënt gemiddeld het toilet bezoekt. Gaat uw cliënt veel meer of veel minder naar het toilet, dan krijgt u hiervan een notificatie. Dit zou namelijk kunnen betekenen dat er iets aan de hand is met de gezondheid van de cliënt, zoals een urineweginfectie.

 
Voorbeeld 2 – Activiteit:

Sensara meet ook de hoeveelheid activiteit in de woning. Is er langer dan gebruikelijk geen activiteit, dan krijgt u hiervan een notificatie. Het kan er bijvoorbeeld op duiden dat de cliënt gevallen is, of in slaap is gevallen in een stoel of op het toilet en niet meer beweegt.

Sensara Case Manager tool gebeurtenissen

Alle gebeurtenissen


Onder ‘alle’ (midden bovenin het scherm) vindt u een uitgebreid overzicht van de activiteiten van uw cliënt van de afgelopen week.

Sensara Gebeurtenissen

Hier ziet u de activiteiten van:

De Deur: Wanneer is de deur gebruikt. Ging de cliënt naar binnen of buiten, of werd de deur alleen geopend en gesloten.

Ging naar binnen: Er is geen beweging in huis. Sensara weet dat de bewoner eerder het huis heeft verlaten. De buitendeur gaat open en weer dicht. Hierna wordt er wel beweging in huis gesignaleerd. Sensara concludeert: Bewoner ging naar binnen.

Ging naar buiten: Er is beweging in huis. De deur gaat open en weer dicht. Hierna wordt er geen beweging meer in huis geregistreerd. Sensara concludeert: Bewoner ging naar buiten.

Deur geopend en gesloten: Er is beweging in huis. De deur gaat open en dicht. Hierna wordt er nog steeds beweging in huis waargenomen. Sensara concludeert: De deur is geopend en gesloten. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen wanneer er bezoek binnengaat, een pakketje wordt afgeleverd, als de bewoner buiten de krant haalt of het vuilnis buiten zet, terwijl in tussentijd de deur open blijft.

Het toilet: Op welke tijdstippen is er een toiletbezoek geweest? Er wordt maximaal 1 toiletbezoek per 10 minuten geregistreerd. Houd er rekening mee dat wanneer het toilet zich in een badkamer bevindt, niet elk geregistreerd toiletbezoek ook daadwerkelijk een toiletbezoek hoeft te zijn, maar mogelijk een andere activiteit in de badkamer.

De keuken: Op welke tijdstippen is de koelkast/keukenkast gebruikt? Er wordt maximaal 1 keukenactiviteit per uur in de app weergeven, aangezien de keukenactiviteiten die binnen één uur plaatsvinden gezien worden als maximaal één maaltijd.

De slaap: Op welke tijdstippen ging de cliënt in en uit bed? Door dit te monitoren is het ook mogelijk om onrust in de nacht te herkennen.

Trendgrafieken

Rechts in het scherm ziet u de trendgrafieken. Hier kunt u overzichtelijk inzien of een specifieke activiteit over de tijd verandert. Het tijdsbestek waarover u de grafiek wilt zien kunt u aanpassen door op ‘2 Weken, ‘2 Maanden’ of ‘Jaar’ te klikken.

In de grafiek ziet u in de blauwe balken de hoeveelheid activiteit. Een grijze balk duidt op een technische storing, afwezigheid van de cliënt of dat er bezoek is geïdentificeerd waardoor de data wat kunnen afwijken. De data van deze dag wordt niet meegenomen in het vaststellen van de leefstijl van de cliënt. Door uw muis op een grijze balk te zetten, ziet u de reden van de betreffende grijze balk.

Sensara Leefstijlmonitoring trendgrafieken

Hier kunt u inloggen met uw e-mailadres en uw zojuist aangemaakte wachtwoord. We raden u aan om de pagina aan uw favorieten toe te voegen, zodat u deze de volgende keer gemakkelijk terug kunt vinden.

Uitleg bij de grafieken

Activiteit: Hier ziet u een grafiek van de activiteit per dag. Hoeveel beweging was er die dag in huis? Hoe hoger de balk, hoe actiever de cliënt is geweest. Wanneer de activiteit over de tijd steeds verder afneemt, kan het zijn dat de gesteldheid van de cliënt verminderd en raden wij aan om na te gaan wat de reden hiervan is.

Binnenshuis/Buitenshuis: Hier wordt weergeven hoeveel uren de cliënt dagelijks
buitenshuis is. In combinatie met het aantal bezoeken dat de cliënt ontvangt, is het een indicatie voor de sociale activiteiten van de cliënt. Wanneer hierin een afname te zien is, raden wij aan om na te gaan of er een lichamelijke of mentale reden is dat de cliënt weinig of niet meer naar buiten gaat.

Toiletbezoek: Hier wordt het aantal toiletbezoeken per dag weergeven. Een opvallende toename of afname in de grafiek toiletbezoek kan duiden op gezondheidsklachten, zoals een urineweginfectie of uitdroging. Wanneer Sensara hier een duidelijke verandering in ontdekt, zult u hiervan een notificatie ontvangen.

Bezoeken ontvangen: Bezoek wordt geregistreerd als een combinatie van het aantal bezoeken en de lengte van deze bezoeken. Wanneer de balk in deze grafiek tot 3 reikt, kan dit daarom duiden op 3 korte bezoeken of 1 lang bezoek van ongeveer 3 uur. Het aantal bezoeken in combinatie met het aantal uren buitenshuis kan iets zeggen over de mate van sociaal isolement.

Slaap: In deze grafiek ziet u het aantal uren slaap per etmaal. Wanneer u op basis van deze gegevens meer inzicht wilt hebben in het slaappatroon, raden wij u aan om onder ‘Alle gebeurtenissen’ te controleren wanneer de bewoner in en uit bed is gegaan.

Loopsnelheid: Hier ziet u de gemiddelde loopsnelheid. Hier ziet u niet de exacte loopsnelheid in km/uur, maar u kunt deze grafiek interpreteren als een verhouding tussen verschillende dagen. Op deze manier kunt u zien of de loopsnelheid over de tijd verandert. Een duidelijke daling kan een indicatie zijn voor een behoefte aan hulpmiddelen.

Keukenactiviteit: Hier ziet u het aantal keuken-activiteiten op 1 dag. Bij afwijkingen krijgt u hiervan een melding. Toegenomen of afgenomen eetlust kan een teken zijn van een onderliggend gezondheidsprobleem.

Instellingen

Door te klikken op het wieltje rechts bovenin uw scherm, gaat u naar de instellingen.

Hier kunt u na het gebruik van de Casemanager-tool uitloggen, zodat anderen deze persoonlijke gegevens niet kunnen inzien.

Daarnaast is het mogelijk om via ‘Accountinstellingen’ uw wachtwoord te wijzigen

 

Voorbeeld Casemanager Tool

 

Sensara leefstijlmonitoring clientenoverzicht

Liever online?

Maak gebruik van de onderstaande link om online de uitleg te bekijken van de
Sensara CaseManager Tool.

https://www.pingvp.com/v/a4XERYi3J9

Ook interessant: