Woningtoegang bij klanten

Klanten die gebruik maken van personenalarmering zijn zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van toegang tot de woning aan mantelzorg en/of zorgmedewerkers. Er zijn verschillende mogelijkheden voor een klant om dit te regelen:

In welke situatie wordt een woningtoegang oplossing ingezet?

– Indien een klant zorgmedewerkers op een veilige manier binnen willen laten

– Indien een klant personenalarmering gebruikt met opvolging van een zorgorganisatie, stelt een zorgorganisatie het gebruik van een woningtoegang oplossing vaak verplicht

– Soms kiest een klant ervoor om een woningtoegang oplossing te gebruiken om mantelzorgers binnen te laten

– Wanneer een klant niet zelf de deur kan openen ivm bijvoorbeeld verminderde mobiliteit of als een klant de bel niet hoort ivm verminderd gehoor.

Puck key safe sleutelkluis

Een sleutelkluis is een kleine kluis met een cijferslot. Een professionele monteur hangt de kluis bij de voordeur op. Bijvoorbeeld aan de muur of aan het deurkozijn. De klant kiest een 4-cijferige code en stopt de huissleutel in de kluis. Deze 4-cijferige code is bekend bij de zorgcentrale van Jinca en wordt doorgegeven aan de zorgmedewerker als die wordt opgeroepen voor een personenalarm.  

Kenmerken:
– SKG** gecertificeerde sleutelkluis
– Politiekeurmerk Veilig wonen
– Montage door een erkend monteur

Belangrijke punten om rekening mee te houden:
– Geen aanpassingen aan voordeur of slot van de klant
– Een sleutelkluis is zichtbaar aan de buitenkant van de woning
– Er is een fysieke sleutel buiten de woning aanwezig
– Mede gezien het verloop van personeel en inzet van invalkrachten bij zorgorganisaties is het aan te bevelen de code op regelmatige basis te wijzigen
– Er zullen altijd meerdere personen zijn die de code van de sleutelkluis van de klant kennen
– Beheer van de toegangscode en doorgeven aan de juiste organisaties is de verantwoordelijkheid van de klant
– Er is een risico dat de sleutel vergeten wordt terug te hangen in de kluis

Telelock slim elektronisch slot

Een elektronisch slot vervangt het huidige slot in de deur van de klant. Een professionele monteur plaatst het Telelock slim elektronisch slot in de deur. Een zorgmedewerker kan de deur openen met een digitale sleutel op zijn of haar smartphone (de klant geeft één digitale sleutel af aan de zorgorganisatie, de zorgorganisatie beheert deze sleutel en zorgt voor toegang voor de juiste medewerkers). Via een app op een smartphone kan de klant mensen die hij/zij vertrouwt ook toegang geven tot de woning.

Er is geen internetverbinding nodig. De zorgmedewerker kan de deur eenvoudig openen met de app op de smartphone, die werkt via bluetooth.

Kenmerken:
– SKG*** gecertificeerd
– Politiekeurmerk Veilig Wonen
– Montage door een erkend monteur

Belangrijke punten om rekening mee te houden:
– De klant ontvangt 1 fysieke sleutel bij installatie en 250 digitale sleutels. Losse fysieke sleutels kunnen worden bijbesteld.
– Niet zichtbaar aan de buitenkant van de woning
– Klant kan deur zelf nog steeds openen met een sleutel
– Klant bepaalt zelf wie toegang tot de woning krijgt
– Bij calamiteiten mogelijkheid tot inzage in wie toegang tot de woning heeft gehad
– Nog niet alle zorgorganisaties ondersteunen het gebruik van Telelock, verantwoordelijkheid van de klant om dit te checken voordat een bestelling geplaatst wordt

Centrale toegang tot een zorg- of appartementencomplex

Woont een klant in een appartement of (zorg)complex met een centrale ingang? Dan zijn er twee zaken van belang.

– Indien de klant een sleutelkluis bij de voordeur van het appartement wenst is er toestemming nodig van de beheerder van het gebouw. Hiervoor moet de klant eerst contact opnemen met de gebouweigenaar en/of beheerder. Voor een slim elektronisch slot is deze toestemming niet nodig, deze wordt aan de binnenkant van de deur bevestigd en vereist geen boorwerkzaamheden.

– Verder is het van belang dat de zorgmedewerkers toegang hebben tot de centrale toegangsdeur van het complex.

Een klant moet daarom contactgegevens van de beheerder van het gebouw aan ons doorgeven bij het plaatsen van een bestelling. Dan kan de monteur van de woningtoegang oplossing die door Jinca is ingeschakeld contact opnemen met de deze beheerder.

Er zijn al een groot aantal zorgorganisaties die Telelock gebruiken en al vele centrale toegangsdeuren van appartementencomplexen die door de zorg met de smartphone geopend kunnen worden. Bekijk ook dit overzicht.