Heeft u een vraag voor ons?

Kijk dan of uw vraag hieronder bij de veelgestelde vragen wordt genoemd. Komt u er niet uit? Klik dan hier voor ons contactformulier en onze contactgegevens.

Bent u werkzaam voor een zorgorganisatie of gemeente en heeft een vraag aan ons? Ga dan naar ons contactformulier voor zakelijke partners.

Veelgestelde vragen

Personenalarmering thuis

Hoe werkt personenalarmering thuis?
Bekijk het antwoord >

Voor het maken van een alarmoproep drukt u op de alarmknop op de halszender. U krijgt dan direct contact met de zorgcentrale, die via een spreek-luisterverbinding met uw halszender met u kan communiceren. De hulpverlener van de centrale stelt u vervolgens een aantal vragen om snel een inschatting te kunnen maken van de situatie zodat de juiste hulp kan worden ingeschakeld. Als het nodig is, legt de hulpverlener contact met uw mantelzorger(s) of met professionele zorg, indien u daarvoor gekozen heeft. U kunt vooraf zelf tijdens het bestellen op onze website aangeven wie u wilt dat gebeld worden en in welke volgorde. Ook kunt u aangeven als u wenst dat professionele zorg als achtervang fungeert als uw mantelzorgers niet bereikbaar zijn. Wanneer de hulpverlener van de centrale constateert dat u hulp nodig heeft, schakelt de hulpverlener de personen in die u heeft ingevuld bij het bestellen. Bij noodgevallen wordt direct een huisarts of ambulance ingeschakeld. Mocht het nodig zijn dan blijft de hulpverlener verbinding met u houden tot de hulp bij u in huis is.

Waar werkt personenalarmering thuis?
Bekijk het antwoord >

U kunt het alarm in en rondom huis gebruiken. Denkt u aan uw huis en de tuin. Afhankelijk van de constructie van uw woning is het bereik ca. 30-35 meter. We raden u aan om altijd even te testen wat uw bereik is. Bij het testen maakt u een echt alarm. Het is daarom wel belangrijk dat u uw contactpersonen laat weten dat u aan het testen bent. En dat er niets met u aan de hand is.

Wat zijn de voorwaarden voordat personenalarmering thuis kan worden aangesloten?
Bekijk het antwoord >

Voor personenalarmering thuis dient u zelf te zorgen voor een vaste telefoonverbinding.

Hoe lang duurt het voordat de personenalarmering thuis is aangesloten?
Bekijk het antwoord >

Zodra uw bestelling, inclusief alle door u ingevulde gegevens, bij ons binnen is controleren wij deze binnen 2 werkdagen. Alles alle gegevens gecontroleerd en compleet zijn sturen we u een email. Daarna neemt de monteur binnen 5 werkdagen telefonisch contact met u op om een afspraak te maken voor de installatie.

Personenalarmering mobiel

Hoe werkt personenalarmering mobiel?
Bekijk het antwoord >

Bij personenalarmering mobiel ontvangt u een zender met alarmknop, die u om uw hals kunt dragen. Deze halszender kunt u overal mee naar toe nemen, dus ook buitenshuis mits de halszender bereik heeft van een mobiel netwerk. De halszender moet u natuurlijk wel af en toe opladen. De batterij gaat ongeveer 72 uur mee. Daarom wordt er een handig oplaad station bijgeleverd. Wij adviseren u om deze alarmknop 24 uur per dag te dragen. U kunt de zender ook gewoon dragen als u gaat douchen of slapen.

Mobiele alarmering werkt niet alleen met netwerken van telefoonproviders. Maar ook met een GPS signaal. GPS betekent Global Positioning System, een systeem dat over de hele wereld gebruikt kan worden om te bepalen waar u bent. Een satelliet zoekt verbinding met uw mobiele alarmering (de ontvanger), zo wordt bepaald in welk gebied u zich bevindt. Doordat meerdere satellieten tegelijkertijd contact proberen te maken met uw apparaatje en een grondstation, wordt nauwkeurig bepaald waar u zich exact bevindt. En dat is handig, bijvoorbeeld als u onwel bent geworden terwijl u op weg bent naar de supermarkt. Of u bent gevallen tijdens een wandeling in het bos. Uw contactpersonen en de zorgcentrale zien waar u bent. Er kan daarom hulp naar u toegestuurd worden. Dat is een veilig idee.

Op het moment dat u op de knop van uw zender drukt, worden direct uw contactpersonen gebeld. Uw contactpersonen kunnen de melding direct omzetten in een spreek- luisterverbinding met u. Alle drie de nummers die u kunt voorprogrammeren worden tegelijkertijd gebeld. Neemt er niemand op? Dan wordt de zorgcentrale ingeschakeld. U krijgt dan contact met een gediplomeerd hulpverlener. Hij/zij zal een aantal vragen aan u stellen, we noemen dat de triage. Zo kan de hulpverlener bepalen wat de ernst van uw situatie is. En of dat er medische hulp ingeschakeld moet worden, zoals de huisarts of een ambulance. Of dat een mantelzorger u verder kan helpen.

Waar werkt personenalarmering mobiel?
Bekijk het antwoord >

U kunt mobiele alarmering zowel binnen- als buitenshuis gebruiken. De voorwaarde is wel dat de simkaart, die in de halszender zit, bereik heeft van een mobiel netwerk. Tegenwoordig is de dekking van mobiele netwerken zo goed, dat het nog maar weinig voorkomt dat er geen bereik is. Wilt u een dekkingsgebied controleren? Klik hier om direct te kijken of er dekking in uw woonplaats is. U kunt op de kaart van Nederland zien of dat er bijvoorbeeld in uw woonplaats mobiele 2G dekking is. Als er een icoontje over een gebied staat, dan is er 2G dekking aanwezig en kunt u zonder problemen alarmeren.

Wat zijn de voorwaarden voordat personenalarmering mobiel kan worden aangesloten?
Bekijk het antwoord >

Met het bestellen van personenalarmering mobiel hoeft u zelf niets meer te regelen. Het pakket wordt bij u thuis bezorgd en is met behulp van de handleiding eenvoudig in gebruik te nemen.

Hoe groot is de halszender?
Bekijk het antwoord >

De halszender heeft de volgende afmetingen: 61mm x 43mm  x 16mm

Hoe lang duurt het voordat de personenalarmering mobiel is aangesloten
Bekijk het antwoord >

Zodra uw bestelling, inclusief alle door u ingevulde gegevens, bij ons binnen is controleren wij deze binnen 2 werkdagen. Als alle gegevens gecontroleerd en compleet zijn sturen we u een email. Daarna wordt het mobiele alarmapparaat binnen 5 werkdagen bij u bezorgd.

 

Gegevens invullen of wijzigen

Waarom moet ik zoveel (medische) gegevens invullen?
Bekijk het antwoord >

Met uw persoonlijke (medische) gegevens stellen we uw persoonlijke informatiekaart samen. Doordat we uw gegevens duidelijk in kaart brengen, weten we direct wat uw situatie is als u alarmeert. Als u op de knop drukt, krijgen onze hulpverleners de persoonlijke informatiekaart te zien. We kunnen u daardoor sneller en beter helpen. Uiteraard gaan wij zorgvuldig om met uw gegevens. Meer informatie over hoe wij om gaan met onze gegevens vindt u in ons privacy statement.

Hoe kan ik wijzigingen in mijn persoonlijke gegevens doorgeven?
Bekijk het antwoord >

We willen u zo goed mogelijk kunnen helpen als u alarmeert. Daarom is het belangrijk dat u altijd aanpassingen van uw persoonlijke (gezondheids)situatie aan ons doorgeeft. Vooral wanneer u bent verhuisd, of wanneer uw contactpersonen op vakantie zijn.

U kunt wijzigingen eenvoudig doorgeven via het contactformulier. U klikt bij het onderwerp ‘wijzigen gegevens’ aan en vult de rest verder in. Wij sturen u een bevestiging van uw aanpassing.

Hoe lang is de opzegtermijn voor personenalarmering?
Bekijk het antwoord >

De opzegtermijn voor personenalarmering is 1 kalendermaand. Lees hierover meer in onze algemene voorwaarden.

Hoe kan ik me afmelden voor personenalarmering?
Bekijk het antwoord >

U kunt uw afmelding doorgeven via het contactformulier. U klikt bij het onderwerp ‘wijzigen gegevens’ aan en vervolgens bij Maak uw keuze op ‘Afmelden’. Daarna vult u het formulier verder in. Heeft u een vast alarmeringsapparaat van ons in bruikleen? Dan kunt u dit daarna (met alle toebehoren: stekkers, adapter, hals-/polszender) opsturen naar:

Tunstall
Oslo 28
2993 LD Barendrecht

Vriendelijk vragen we u om het nummer dat op het verzendbewijs staat per mail aan ons te doorgeven. Zodra wij deze verzendcode hebben ontvangen wordt de automatische incasso stop gezet. Als de firma Tunstall het kastje heeft ontvangen, ontvangt u van ons een definitieve bevestiging van de opzegging per e-mail.

Praktische vragen

Welke opleidingsachtergrond hebben de centralisten die mijn alarm aannemen?
Bekijk het antwoord >

Onze centralisten zijn allen gediplomeerd hulpverlener. Variërend van Verzorgende IG, MBO verpleegkundige tot HBO verpleegkundige.

Mijn alarmknop is stuk gegaan. Hoe kan ik een nieuwe krijgen en wat kost dat?
Bekijk het antwoord >

Voor personenalarmering mobiel kost een nieuwe halszender € 119,95.
Een nieuwe hals- of polszender bij personenalarmering thuis kost € 110,86.

U vraagt een nieuwe zender aan via het contactformulier op onze website.

Wordt personenalarmering vergoed door de zorgverzekering of op een andere manier?
Bekijk het antwoord >

Of u een vergoeding voor personenalarmering krijgt hangt af van uw situatie. Zijn er medische redenen voor personenalarmering? Dan vergoedt uw zorgverzekeraar mogelijk een deel van de kosten. Informeert u hierover bij uw eigen zorgverzekeraar.

Heeft u sociale redenen voor uw personenalarmering? Dan kunt u mogelijk via de gemeente een aansluiting en/of vergoeding krijgen. U kunt bij uw gemeente informeren naar de mogelijkheden. Niet alle gemeenten vergoeden sociale personenalarmering.

Gebruikers vragen/storingen

Het lampje van het vaste alarmkastje knippert. Wat is er aan de hand?
Bekijk het antwoord >

Het vast alarmapparaat:
-Rood lampje knippert eens per 4 seconden: Er is een lage accuspanning. Controleert u eerst of de stekker in het stopcontact zit. Is dit het geval? Neemt u dan contact op met onze klantenservice op het telefoonnummer: 088-5520280

-Rode lampje knippert voortdurend: Er is geen telefoonverbinding aanwezig. Controleert u eerst of u wel een telefoonverbinding heeft. Is dit het niet het geval? Dan kunt u het beste contact opnemen met uw telefoonprovider. Heeft u wel verbinding met uw telefoon? Neemt u dan contact op met onze klantenservice op het telefoonnummer: 088-5520280.

-Groene lampje brandt constant: Het toestel staat stand-by.

-Groene en rode lampje knipperen tegelijkertijd: Er is geen verbinding met de hals- polszender. Neem contact op met onze klantenservice op het telefoonnummer: 088-5520280.

De halszender:
-Het lampje brandt continu: Het toestel staat stand-by

-Het lampje knippert 1 x per 4 seconden: Het toestel staat op stand-by maar werkt op de accu. Zorgt u ervoor dat u zodra het weer mogelijk is, het toestel aansluit op netstroom.

-Het lampje knippert continu: Er is een alarm gemaakt. Er ontstaat een spreek- luisterverbinding met uw contactpersonen of de zorgcentrale.

Ik krijg een gesproken boodschap. Wat is er aan de hand?
Bekijk het antwoord >

-Tekst: Waarschuwing – telefoonlijn is onderbroken.
U controleert of de telefoonlijn goed is aangesloten in een werkend telefoonaansluitpunt.

-Tekst: Waarschuwing – er is geen netspanning
U controleert of de netspanning goed is aangesloten op een werkende wandcontactdoos.

-Tekst: Waarschuwing – Zender / ontvanger blokkering gedetecteerd.
U controleert of het apparaat niet te dichtbij andere apparaten, zoals computer, televisie, ventilator of mobiele telefoon staat. Schakel deze apparaten dan uit of verplaats deze verder van het apparaat. Controleert u vervolgens of de waarschuwing stopt.

-Tekst: Waarschuwing – de batterij is bijna leeg.
Controleert u of de netspanning goed is aangesloten.

-Tekst: De netspanning is hersteld.
U hoeft niets te doen, het apparaat is weer aangesloten op de netspanning.

-Tekst: Test herinnering – druk op uw draadloze zender.
Druk op uw hals- polszender en volg de instructies

-Tekst: Druk op de groene knop om de test te voltooien.
Druk op de groene toets van het apparaat. Het toestel zal dan aangeven ‘test voltooid’.

Er is aangekondigd dat er onderhoud van de provider plaats vindt. Wat moet ik nu doen?
Bekijk het antwoord >

Als er onderhoud van uw telefoonprovider plaatsvindt, betekent dit dat u geen telefoonverbinding heeft. Dan kunt u op dat moment ook niet alarmeren. Er is een telefoonverbinding nodig om te kunnen alarmeren.

Op mijn maandelijkse telefoonrekening staat een telefoonnummer dat ik niet ken. Waar komt dat vandaan?
Bekijk het antwoord >

Wekelijks doet het alarmeringsapparaat automatisch een test om te controleren of de verbinding nog in orde is. De test oproep gaat naar het telefoonnummer dat u op uw telefoonrekening ziet staan. Dat betekend dat hiervoor de normale lokale belkosten door uw telefoonprovider in rekening worden gebracht.
Op het moment dat u een alarm maakt, en er ontstaat een spreek- luisterverbinding met onze centrale, of met een contactpersoon. Dan kunt u dit zien als een telefoongesprek. U kunt dit ‘gesprek’ dan ook terugvinden op de factuur van uw telefoonprovider.

Staat uw vraag er niet bij? Klik dan hier voor ons contactformulier en onze contactgegevens.