Heeft u een vraag voor ons?

Kijk dan of uw vraag hieronder bij de veelgestelde vragen wordt genoemd. Komt u er niet uit? Klik dan hier voor ons contactformulier en onze contactgegevens.

Bent u werkzaam voor een zorgorganisatie of gemeente en heeft een vraag aan ons? Ga dan naar ons contactformulier voor zakelijke partners.

Veelgestelde vragen

Personenalarmering thuis

Voor het maken van een alarmoproep drukt u op de alarmknop op de halszender. U krijgt dan direct contact met de zorgcentrale, die via een spreek-luisterverbinding met uw halszender met u kan communiceren. De hulpverlener van de centrale stelt u vervolgens een aantal vragen om snel een inschatting te kunnen maken van de situatie zodat de juiste hulp kan worden ingeschakeld. Als het nodig is, legt de hulpverlener contact met uw mantelzorger(s) of met professionele zorg, indien u daarvoor gekozen heeft. U kunt vooraf zelf tijdens het bestellen op onze website aangeven wie u wilt dat gebeld worden en in welke volgorde. Ook kunt u aangeven als u wenst dat professionele zorg als achtervang fungeert als uw mantelzorgers niet bereikbaar zijn. Wanneer de hulpverlener van de centrale constateert dat u hulp nodig heeft, schakelt de hulpverlener de personen in die u heeft ingevuld bij het bestellen. Bij noodgevallen wordt direct een huisarts of ambulance ingeschakeld. Mocht het nodig zijn dan blijft de hulpverlener verbinding met u houden tot de hulp bij u in huis is.

U kunt het alarm in en rondom huis gebruiken. Denkt u aan uw huis en de tuin. Afhankelijk van de constructie van uw woning is het bereik ca. 30-35 meter. We raden u aan om altijd even te testen wat uw bereik is. Bij het testen maakt u een echt alarm. Het is daarom wel belangrijk dat u uw contactpersonen laat weten dat u aan het testen bent. En dat er niets met u aan de hand is.

Nee, indien u geen vaste telefoonaansluiting heeft, maakt het alarmapparaat gebruik van de ingebouwde SIM kaart.

Zodra u een bestelling heeft geplaatst via de website of we uw papieren formulier via email of post hebben ontvangen, controleren wij alle door u ingevulde gegevens binnen 2 werkdagen. Als alle gegevens gecontroleerd en compleet zijn sturen we u een bevestigingsemail. Wanneer u kiest voor alarmering thuis dan neemt de monteur binnen 5 werkdagen telefonisch contact met u op om een afspraak te maken voor de installatie.

Personenalarmering mobiel

Bij personenalarmering mobiel ontvangt u een zender met alarmknop, die u om uw hals kunt dragen. Deze halszender kunt u overal mee naar toe nemen, dus ook buitenshuis mits de halszender bereik heeft van een mobiel netwerk. De halszender moet u natuurlijk wel af en toe opladen. De batterij gaat ongeveer 72 uur mee. Daarom wordt er een handig oplaad station bijgeleverd. Wij adviseren u om deze alarmknop 24 uur per dag te dragen. U kunt de zender ook gewoon dragen als u gaat douchen of slapen. Mobiele alarmering werkt niet alleen met netwerken van telefoonproviders. Maar ook met een GPS signaal. GPS betekent Global Positioning System, een systeem dat over de hele wereld gebruikt kan worden om te bepalen waar u bent. Een satelliet zoekt verbinding met uw mobiele alarmering (de ontvanger), zo wordt bepaald in welk gebied u zich bevindt. Doordat meerdere satellieten tegelijkertijd contact proberen te maken met uw apparaatje en een grondstation, wordt nauwkeurig bepaald waar u zich exact bevindt. En dat is handig, bijvoorbeeld als u onwel bent geworden terwijl u op weg bent naar de supermarkt. Of u bent gevallen tijdens een wandeling in het bos. Uw contactpersonen en de zorgcentrale zien waar u bent. Er kan daarom hulp naar u toegestuurd worden. Dat is een veilig idee. Op het moment dat u op de knop van uw zender drukt, worden direct uw contactpersonen gebeld. Uw contactpersonen kunnen de melding direct omzetten in een spreek- luisterverbinding met u. Alle drie de nummers die u kunt voorprogrammeren worden tegelijkertijd gebeld. Neemt er niemand op? Dan wordt de zorgcentrale ingeschakeld. U krijgt dan contact met een gediplomeerd hulpverlener. Hij/zij zal een aantal vragen aan u stellen, we noemen dat de triage. Zo kan de hulpverlener bepalen wat de ernst van uw situatie is. En of dat er medische hulp ingeschakeld moet worden, zoals de huisarts of een ambulance. Of dat een mantelzorger u verder kan helpen.

U kunt mobiele alarmering zowel binnen- als buitenshuis gebruiken. De voorwaarde is wel dat de simkaart, die in de halszender zit, bereik heeft van een mobiel netwerk. Tegenwoordig is de dekking van mobiele netwerken zo goed, dat het nog maar weinig voorkomt dat er geen bereik is. Wilt u een dekkingsgebied controleren? Klik hier om direct te kijken of er dekking in uw woonplaats is. U kunt op de kaart van Nederland zien of dat er bijvoorbeeld in uw woonplaats mobiele 2G dekking is. Als er een icoontje over een gebied staat, dan is er 2G dekking aanwezig en kunt u zonder problemen alarmeren.

Met het bestellen van personenalarmering mobiel hoeft u zelf niets meer te regelen. Het pakket wordt bij u thuis bezorgd en is met behulp van de handleiding eenvoudig in gebruik te nemen.

De halszender heeft de volgende afmetingen: 61mm x 43mm  x 16mm

Zodra u een bestelling heeft geplaatst via de website of we uw papieren formulier via email of post hebben ontvangen, controleren wij alle door u ingevulde gegevens binnen 2 werkdagen. Als alle gegevens gecontroleerd en compleet zijn sturen we u een bevestigingsemail. Kiest u voor mobiele alarmering? Dan hoeft er geen installatie plaats te vinden en wordt het apparaat zo snel mogelijk na de bestelling naar u opgestuurd. U kunt uw alarmapparaat vervolgens direct in gebruik nemen met de bijgeleverde handleiding.

Woningtoegang algemeen

Wanneer u gebruik wilt maken van hulp van een zorg medewerker wanneer u een alarm oproep maakt, bent u zelf verantwoordelijk voor een sleuteloplossing. De zorgorganisaties kunnen geen sleutels meer aannemen om bij u binnen te komen. Uw sleutel aannemen lijkt veilig en vertrouwd, maar een sleutel kan kwijtraken. Een sleutel kan in de drukte vergeten worden, of moet eerst ergens anders worden opgehaald. Dit zorgt ervoor dat het langer duurt voordat de zorg bij u is of dat de zorg helemaal niet binnen kan komen. Wanneer u een alarmoproep maakt, wil de zorgmedewerker  zo snel mogelijk bij u zijn om de nodige zorg te kunnen geven. Om die reden zullen zorgorganisaties u alleen komen helpen wanneer er een sleuteloplossing geregeld is. Dat is veiliger én werkt efficiënter.

Voor het verschaffen van toegang tot uw woning zijn er twee opties. U kunt een sleutelkluis aanschaffen of u kunt een digitale oplossing met een elektronisch slot kiezen. Bij de keuze voor een digitaal slot met hulp van een zorgorganisatie bij een alarm oproep, is het van belang na te gaan of uw zorgorganisatie een digitaal slot ondersteund. De zorgorganisatie moet namelijk de bijbehoorde app gebruiken om toegang te kunnen krijgen met het slot. Wanneer u op de Jinca website eerst de keuze voor een bepaalde zorgorganisatie aangeeft, kunt u zien of Telelock ondersteund wordt. Wanneer de zorgorganisatie van uw keuze er niet bijstaat, neem dan eerst contact op met deze zorgorganisatie of met de klantenservice van Jinca.

Volg eventueel de keuzewijzer voor woning toegang van Jinca om een keuze te kunnen maken tussen een PUCK sleutelkluis en Telelock.

Woont u in een appartement of (zorg)complex met een centrale ingang? Dan zijn er twee zaken van belang.

  • Indien u een sleutelkluis bij uw appartement wenst heeft u toestemming nodig van de beheerder van het gebouw. Neem dan contact op met de gebouweigenaar en/ of beheerder en geef dit aan op de antwoordkaart. Voor een slim elektronisch slot is deze toestemming niet nodig, deze wordt aan de binnenkant van de deur bevestigd en vereist geen boorwerkzaamheden.
  • Verder is het van belang dat de zorgmedewerkers toegang hebben tot de centrale toegangsdeur van het complex. Geef daarom aan Jinca de contactgegevens van de beheerder door via het contactformulier op de website of door te bellen.

Indien u hulp wenst van een zorgorganisatie in een nood situatie is het noodzakelijk om een sleuteloplossing te regelen, de sleutel bij de buren of familie neerleggen wordt vaak niet geaccepteerd door de zorgorganisatie. Dit wordt vaak niet geaccepteerd omdat dit geen woning toegang kan garanderen. Uw buren of familie kan mogelijk niet thuis zijn of niet bereikbaar zijn, dit geeft vertraging om bij u binnen te kunnen komen.

Ook als u samenwoont vragen we u een keuze te maken uit elektronische woningtoegang of een sleutelkluis. Bij alarmopvolging willen zorgorganisaties met zekerheid de woning kunnen betreden en niet afhankelijk zijn van een partner/huisgenoot die wel of niet aanwezig is.

Ja, u moet zelf de informatie m.b.t. toegang tot uw woning delen met uw zorgorganisatie.

Puck Keysafe sleutelkluis

De Puck Keysafe is de enige sleutelkuis in Nederland met cijfercombinatie en het SKG keurmerk. De kluis heeft de classificatie SKG** en voldoet daardoor aan de strenge eisen van het Politie Keurmerk Veilig Wonen (PKVW). U kunt hier meer lezen over dit keurmerk. 

Mede gezien het verloop van personeel en inzet van invalkrachten bij zorgorganisaties is het aan te bevelen de code op regelmatige basis te wijzigen. Er zullen altijd meerdere personen zijn die de code van de kluis met uw sleutel kennen. In dit filmpje kunt u zien hoe u eenvoudig de code van uw sleutelkluis kunt wijzigen.

Zonder code kan de kluis niet geopend worden en zal deze open geslepen moeten worden. Denk daarom van tevoren goed na over een code die u kunt onthouden. U kunt deze code ook op een veilige plek opschrijven of delen met iemand die u vertrouwt. Zo weet u zeker dat u altijd uw kluis kunt openen.

Telelock

Wanneer u kiest voor een elektronische oplossing met een slim slot bepaalt u altijd zelf wie toegang heeft tot uw woning. Aan de zorg geeft u bovendien één digitale sleutel af, die voor of door de zorgorganisatie beheerd wordt. Hierin is ook voorzien dat de zorgorganisatie te maken heeft met invalkrachten of medewerkers die in- of uitdienst treden. Er wordt in alle gevallen geregistreerd wie toegang tot de woning heeft gehad. Deze informatie wordt niet gedeeld, maar is in geval van calamiteiten te achterhalen. Er is geen internetverbinding nodig. De zorgmedewerker kan de deur eenvoudig openen met de app op de smartphone. U kunt bovendien zelf tot 250 digitale sleutels uitgeven aan familie en mantelzorgers. Deze digitale sleutels zijn bij de prijs inbegrepen.

Ja, een monteur van Telelock voert de installatie uit. Er wordt dan ook uitleg gegeven over het slot. Om deze reden is het verstandig om met twee personen aanwezig te zijn zodat u en eventueel uw partner of mantelzorger vragen kunnen stellen. De monteur laat ook een informatie map bij u achter zodat u altijd terug kunt lezen wat de monteur heeft uitgelegd.

Indien de deur nu met een sleutel geopend kan worden, al dan niet door gelijktijdig aan de greep of knop te trekken, kan die deur ook met een Telelock slot worden ontgrendeld. Het mechanisme van een Telelock slot is instelbaar. De monteur die bij u het slot komt plaatsen stelt de kracht van het Telelock slot af op de situatie bij u thuis. Telelock is dus ook geschikt voor zwaar draaiende sloten of een oudere deur die de neiging heeft om te klemmen.

Wanneer u online een bestelling plaatst bij Jinca wordt deze bestelling binnen 2 werkdagen verwerkt. Jinca geeft dan de bestelling door aan Telelock zodat zij een afspraak met u in kunnen plannen voor levering. Telelock neemt binnen 5 werkdagen contact op om een afspraak te plannen voor installatie.

Standaard wordt één fysieke sleutel en 250 elektronische/app sleutels met het Telelock slot meegeleverd. U kunt deze elektronische sleutels zelf uitgeven en beheren via de app op uw telefoon of via de app van uw mantelzorger. U kunt daarnaast één digitale sleutel aan de zorgorganisatie uitgeven, zij regelen zelf het beheer van de digitale sleutels van de wijkteams. Het gebruik van digitale sleutels is bij de prijs inbegrepen. Extra fysieke sleutels kunnen eenvoudig worden bijbesteld in het Jinca bestel proces.

Nee, u zit niet aan de aankoop vast zolang de centrale toegang van het appartementencomplex niet geregeld is.

Nee, de digitale sleutel staat in de applicatie zelf. De deur wordt geopend door een draadloze (BLE) verbinding tussen de smartphone en het Telelock slot. Hiervoor heeft u geen internet verbinding nodig.

U heeft een smartphone nodig met Android of iOS met tenminste de volgende specificaties:

-Android 4.4 of hoger en Bluetooth Low Energy (BLE)

-iOS 8.1.2 of hoger en Bluetooth Low Energy (BLE)

Via instellingen kunt u op uw telefoon zien welke versie van Android en iOs u momenteel heeft. Is dit lager dan bovenstaande dan kunt u mogelijk de nieuwe versie installeren/updaten. 

De Telelock motorcilinder en deurcontroller worden standaard door middel van batterijen gevoed, het uitvallen van elektriciteit heeft geen invloed op de werking van het Telelock product. Daarnaast is het Telelock slot van buitenaf ook nog steeds met een mechanische/fysieke sleutel bedienbaar. Aan de binnenkant kan de mechanische draaiknop nog steeds bediend worden.

Telelock op een centrale deur in wooncomplexen wordt standaard met voeding/elektriciteit gemonteerd en beschikt tevens over batterijen als backup. In het geval dat de elektriciteit uitvalt, schakelt het Telelock product automatisch over op batterijen.

Gegevens invullen of wijzigen

Met uw persoonlijke (medische) gegevens stellen we uw persoonlijke informatiekaart samen. Doordat we uw gegevens duidelijk in kaart brengen, weten we direct wat uw situatie is als u alarmeert. Als u op de knop drukt, krijgen onze hulpverleners de persoonlijke informatiekaart te zien. We kunnen u daardoor sneller en beter helpen. Uiteraard gaan wij zorgvuldig om met uw gegevens. Meer informatie over hoe wij om gaan met onze gegevens vindt u in ons privacy statement.

We willen u zo goed mogelijk kunnen helpen als u alarmeert. Daarom is het belangrijk dat u altijd aanpassingen van uw persoonlijke (gezondheids)situatie aan ons doorgeeft. Vooral wanneer u bent verhuisd, of wanneer uw contactpersonen op vakantie zijn. U kunt wijzigingen eenvoudig doorgeven via het contactformulier. U klikt bij het onderwerp ‘wijzigen gegevens’ aan en vult de rest verder in. Wij sturen u een bevestiging van uw aanpassing.

De opzegtermijn voor personenalarmering is 1 kalendermaand. Lees hierover meer in onze algemene voorwaarden.

U kunt uw afmelding doorgeven via het contactformulier. U klikt bij het onderwerp ‘wijzigen gegevens’ aan en vervolgens bij Maak uw keuze op ‘Afmelden’. Daarna vult u het formulier verder in. Heeft u een vast alarmeringsapparaat van ons in bruikleen? Dan kunt u dit daarna (met alle toebehoren: stekkers, adapter, hals-/polszender) opsturen naar:

Tunstall
Oslo 28
2993 LD Barendrecht

Vriendelijk vragen we u om het nummer dat op het verzendbewijs staat per mail aan ons te doorgeven. Zodra wij deze verzendcode hebben ontvangen wordt de automatische incasso stop gezet. Als de firma Tunstall het kastje heeft ontvangen, ontvangt u van ons een definitieve bevestiging van de opzegging per e-mail.

Praktische vragen

Onze centralisten zijn allen gediplomeerd hulpverlener. Variërend van Verzorgende IG, MBO verpleegkundige tot HBO verpleegkundige.

U kunt de contactgegevens van drie personen doorgeven voor alarmopvolging. Dit doet u op de website van Jinca.nl bij het bestellen van personenalarmering of op het papieren bestelformulier. Dit kunnen mantelzorgers, buren of vrijwilligers zijn. Ook heeft u de mogelijkheid om een zorgorganisatie door te geven voor alarmopvolging. U dient hier wel zelf afspraken over te maken met de betreffende zorgorganisatie.

Indien u een alarm maakt en de centralist beoordeelt dat er opvolging noodzakelijk is, dan worden de personen of zorgorganisatie geïnformeerd die u heeft doorgegeven voor alarmopvolging. Het is belangrijk dat u met deze personen en eventueel de zorgorganisatie, afspraken maakt over de toegang tot uw woning in een noodgeval. U kunt bepaalde mensen een sleutel van uw woning geven of hiervoor bijv. een sleutelkluis gebruiken die u aan de muur of deur van uw woning laat monteren. Via Jinca bieden we de Puck KeySafe sleutelkluis aan, welke gecertificeerd is met een twee sterren SKG keurmerk. Meer informatie hierover vindt hier.

De kosten voor opvolging verschillen per thuiszorgorganisatie. Vaak hanteren deze organisaties een vast maandtarief voor het feit dat ze bereikbaar zijn voor eventuele opvolging. Indien een thuiszorgmedewerker daadwerkelijk naar u toe moeten komen in een noodsituatie, rekent een organisatie hiervoor meestal een extra bedrag. Maak hier duidelijke afspraken over met de thuiszorgorganisatie.

Of u een vergoeding voor personenalarmering krijgt hangt af van uw situatie. Zijn er medische redenen voor personenalarmering? Dan vergoedt uw zorgverzekeraar mogelijk een deel van de kosten. Informeert u hierover bij uw eigen zorgverzekeraar.
Heeft u sociale redenen voor uw personenalarmering? Dan kunt u mogelijk via de gemeente een aansluiting en/of vergoeding krijgen. U kunt bij uw gemeente informeren naar de mogelijkheden. Niet alle gemeenten vergoeden sociale personenalarmering.

Nee, u kunt ook gebruik maken van een papieren bestelformulier. Dit kunt u aanvragen door contact op te nemen met de klantenservice van Jinca via klantenservice@jinca.nl of 088 55 20 280 (tijdens kantoortijden). Omdat het verwerken van een papieren bestelformulier ons meer tijd kost, worden hiervoor €25,- administratiekosten in rekening gebracht. Bij registratie via de website is dit gratis.

Personenalarmering thuis: deze wordt aangesloten op uw vaste telefoonlijn, als deze lijn storing geeft of niet goed werkt dan ligt dit probleem meestal bij de provider (bv. KPN). De alarmkastjes die u wij nu aanbieden zijn echter ook uitgerust met een SIM kaart, waardoor op het moment van een storing op de telefoonlijn uw personenalarmering wel blijft werken.

Personenalarmering mobiel: dit alarmapparaat wordt niet aangesloten op een telefoonlijn en bevat een SIM kaart waar deze te allen tijde gebruik van maakt. Storing op uw vaste telefoonlijn heeft dus geen enkel effect op het gebruik van uw personenalarmering.

Voor personenalarmering mobiel kost een nieuwe halszender € 119,95. Een nieuwe hals- of polszender bij personenalarmering thuis kost € 110,86. U vraagt een nieuwe zender aan via het contactformulier op onze website.

Of u een vergoeding voor personenalarmering krijgt hangt af van uw situatie. Zijn er medische redenen voor personenalarmering? Dan vergoedt uw zorgverzekeraar mogelijk een deel van de kosten. Informeert u hierover bij uw eigen zorgverzekeraar. Heeft u sociale redenen voor uw personenalarmering? Dan kunt u mogelijk via de gemeente een aansluiting en/of vergoeding krijgen. U kunt bij uw gemeente informeren naar de mogelijkheden. Niet alle gemeenten vergoeden sociale personenalarmering.

Bij Jinca stellen we het belang van de klant graag voorop. Het kan natuurlijk voorkomen dat er in de dienstverlening van Jinca zaken anders verlopen dan u van ons mag verwachten. Dat is natuurlijk vervelend.

Een klacht indienen:
• We lossen uw klacht graag op. Dat lukt het beste als u contact opneemt met onze klantenservice. U kunt uw klacht eenvoudig doorgeven via het contactformulier. U kunt ook contact opnemen door te bellen naar onze klantenservice via 088 55 20 280 of door een email te sturen naar klantenservice@jinca.nl. De klantenservice is op werkdagen geopend van 09.00 – 17.00 uur. Na registratie van de klacht krijgt u van ons binnen 5 dagen antwoord.

• Bent u niet tevreden met het antwoord van onze klantenservice? Dan kunt u zich schriftelijk tot onze service manager wenden. U kunt deze mailen of een brief sturen naar onderstaand adres. U krijgt dan binnen 5 dagen na ontvangst antwoord.

Jinca
Ter attentie van de service manager
Postbus 6420
5600 HK Eindhoven

• Bent u helemaal niet tevreden over de klachtenafhandeling door Jinca? Dan kunt u natuurlijk uw klacht voorleggen aan de onafhankelijke geschillencommissie van de branchevereniging voor personenalarmering, de WDTM. Uw klacht kan schriftelijk worden ingediend bij WDTM, Lange Schaft 7G 2e verdieping, 3991 AP HOUTEN

Gebruikers vragen/storingen

Het vast alarmapparaat:
-Rood lampje knippert eens per 4 seconden: Er is een lage accuspanning. Controleert u eerst of de stekker in het stopcontact zit. Is dit het geval? Neemt u dan contact op met onze klantenservice op het telefoonnummer: 088-5520280

-Rode lampje knippert voortdurend: Er is geen telefoonverbinding aanwezig. Controleert u eerst of u wel een telefoonverbinding heeft. Is dit het niet het geval? Dan kunt u het beste contact opnemen met uw telefoonprovider. Heeft u wel verbinding met uw telefoon? Neemt u dan contact op met onze klantenservice op het telefoonnummer: 088-5520280.

-Groene lampje brandt constant: Het toestel staat stand-by.

-Groene en rode lampje knipperen tegelijkertijd: Er is geen verbinding met de hals- polszender. Neem contact op met onze klantenservice op het telefoonnummer: 088-5520280.

De halszender:
-Het lampje brandt continu: Het toestel staat stand-by

-Het lampje knippert 1 x per 4 seconden: Het toestel staat op stand-by maar werkt op de accu. Zorgt u ervoor dat u zodra het weer mogelijk is, het toestel aansluit op netstroom.

-Het lampje knippert continu: Er is een alarm gemaakt. Er ontstaat een spreek- luisterverbinding met uw contactpersonen of de zorgcentrale.

-Tekst: Waarschuwing – telefoonlijn is onderbroken.
U controleert of de telefoonlijn goed is aangesloten in een werkend telefoonaansluitpunt.

-Tekst: Waarschuwing – er is geen netspanning
U controleert of de netspanning goed is aangesloten op een werkende wandcontactdoos.

-Tekst: Waarschuwing – Zender / ontvanger blokkering gedetecteerd.
U controleert of het apparaat niet te dichtbij andere apparaten, zoals computer, televisie, ventilator of mobiele telefoon staat. Schakel deze apparaten dan uit of verplaats deze verder van het apparaat. Controleert u vervolgens of de waarschuwing stopt.

-Tekst: Waarschuwing – de batterij is bijna leeg.
Controleert u of de netspanning goed is aangesloten.

-Tekst: De netspanning is hersteld.
U hoeft niets te doen, het apparaat is weer aangesloten op de netspanning.

-Tekst: Test herinnering – druk op uw draadloze zender.
Druk op uw hals- polszender en volg de instructies

-Tekst: Druk op de groene knop om de test te voltooien.
Druk op de groene toets van het apparaat. Het toestel zal dan aangeven ‘test voltooid’.

Als er onderhoud van uw telefoonprovider plaatsvindt, betekent dit dat u geen telefoonverbinding heeft. Dan kunt u op dat moment ook niet alarmeren. Er is een telefoonverbinding nodig om te kunnen alarmeren.

Wekelijks doet het alarmeringsapparaat automatisch een test om te controleren of de verbinding nog in orde is. De test oproep gaat naar het telefoonnummer dat u op uw telefoonrekening ziet staan. Dat betekend dat hiervoor de normale lokale belkosten door uw telefoonprovider in rekening worden gebracht. Op het moment dat u een alarm maakt, en er ontstaat een spreek- luisterverbinding met onze centrale, of met een contactpersoon. Dan kunt u dit zien als een telefoongesprek. U kunt dit ‘gesprek’ dan ook terugvinden op de factuur van uw telefoonprovider.

Leefstijlmonitoring

  • Zelf installatie: Jinca verwerkt uw aanvraag binnen 2 werkdagen. De leefstijlmonitoring wordt binnen 5 werkdagen aan u opgestuurd door onze leverancier Sensara.
  • Installatie door een monteur: Jinca verwerkt uw aanvraag binnen 2 werkdagen, daarna zal onze leverancier Sensara binnen 3 werkdagen telefonisch contact opnemen om een afspraak te plannen voor installatie. Afhankelijk van uw beschikbaarheid wordt een datum gepland voor installatie.

Ja, de hardware (de sensoren) koopt uw naaste en zijn daarmee eigendom, hierop zit een garantie periode van 24 maanden. Het gebruik van de app en het systeem op de achtergrond dat de gegevens analyseert zijn gehuurd en worden middels maandelijkse incasso in rekening gebracht. 

Leefstijlmonitoring is ontworpen voor zelfinstallatie en de praktijk laat zien dat ook mensen zonder technische kennis het systeem in de meeste gevallen binnen 45 minuten succesvol kunnen installeren.

Volg eventueel de uitgebreide instructies in de volledige handleiding.

Of bekijk het installatiefilmpje, deze ontvangt u ook per mail via Sensara.

Deze kaart ontvangt u bij levering van het product.

Op deze installatiekaart is extra informatie te vinden.

U kunt hem daar weghalen en alsnog op de juiste plek installeren. Elke sensor heeft een bepaalde functie en daarom kunnen ze niet verwisseld worden. De functie staat vermeld achterop elke sensor.

Nee, leefstijlmonitoring werkt met een slim systeem dat de leefstijl van uw naaste leert herkennen. In de eerste 2 à 3 weken leert het systeem het gebruikelijke gedrag van de bewoner kennen. Daarna ontvangt de mantelzorger pushnotificaties bij afwijkingen in het gedragspatroon. Na 2 à 3 weken kan het systeem de risico’s herkennen en meldingen genereren.

Voor Apple: https://www.sensara.eu/images/Documents/app_downloaden_Apple.pdf

Voor Android: https://www.sensara.eu/images/Documents/app-downloaden-Android.pdf

De hoofdgebruiker maakt een account aan in de app tijdens de installatie waarbij de QR-code gescand kan worden. Deze hoofdgebruiker kan andere gebruikers uitnodigen om ook de gegevens in te kunnen zien op de app. Nieuwe gebruiker uitnodigen: https://www.sensara.eu/images/Documents/nieuwe-gebruiker-uitnodigen.pdf

Nee, dit verstoort de registratie niet. De sensoren zullen dan wel meerdere personen in de ruimte waarnemen en er zullen geen notificaties worden gestuurd naar de app. In het trend overzicht op de app zal de tijdsperiode waarin iemand op bezoek is geweest grijs zijn ipv groen. 

Het systeem is dan minder relevant, aangezien mensen die samenwonen doorgaans een oogje op elkaar houden. Bovendien zullen leefstijlpatronen moeilijker te herkennen zijn, omdat het systeem geen verschil ziet tussen beide bewoners.

Gewoonlijk niet, maar als u een kat heeft, is het beter om de bewegingssensoren niet op hoge objecten, zoals tafels en ladekasten, te richten. Grote huisdieren (hoger dan 80 cm) kunnen van invloed zijn op de bewegingssensoren.

Op het moment dat we uw opzegging ontvangen, zetten we de beëindiging in gang. De einddatum van het abonnement is dan altijd de laatste dag van de eerstvolgende maand. Dus als we het opzegformulier bijvoorbeeld op 20 februari ontvangen, is de einddatum van uw abonnement 31 maart.

De gegevens van uw naaste zijn beveiligd en alleen toegankelijk voor diegenen die toestemming hebben gekregen van de hoofdgebruiker van de app. Alle gegevens worden beveiligd opgeslagen.

U kunt de app voor verschillende type meldingen apart instellen. Indien u met meerdere mantelzorgers de app gebruikt, kan iedere mantelzorger de notificaties zelf aan en uit zetten. Op deze manier kan ondersteuning van uw naaste makkelijker verspreid worden tussen mantelzorgers.

Hieronder vindt u per onderdeel de link naar het specifieke deel van de handleiding waar dit uitgelegd wordt:

Sensoren hernoemen

Dwaalalarm 

Niet terug naar bed alarm 

Niet thuis 

Activiteiten overzicht 

Urgente notificaties 

Lange termijn notificaties 

U vindt hier uitleg over wat u in de app ziet.

De woon-, hal- en hobbykamersensor zijn essentieel voor de werking van het systeem. De data die deze sensoren verzamelen dragen bij aan de berekening van diverse gegevens zoals bijvoorbeeld de loopsnelheid van de bewoner. Het klopt echter dat u geen meldingen in de app van deze sensoren ziet, behalve ‘laatst gezien in…’

De voornaamste reden hiervoor is dat deze sensoren op plekken hangen waar de bewoner erg regelmatig door de sensor opnieuw gezien wordt. Als hiervan telkens een melding zou worden gegenereerd, zou u in de app enorm veel meldingen hiervan zien waardoor het totaal niet overzichtelijk meer voor u is. Kortom, geen zorgen, de sensoren werken gewoon.

Daarnaast zijn keuken-, toilet- en slaapactiviteit relevante gezondheid gerelateerde data. Aanwezigheid in de woonkamer of hal zegt op zichzelf niets over de gezondheid van de bewoner.

U vindt hier de betekenis van de activiteiten. 

Ja, uw naaste heeft een permanente internetverbinding nodig om leefstijlmonitoring te kunnen gebruiken. Internet kan voor leefstijlmonitoring gebruikt worden via het internet modem of via een internetverbinding in de muur (deze staat ook in contact met het modem).

Vaak is er een Internetaansluiting (als onderdeel van het televisie/telefonie abonnement) maar is iemand daar niet van op de hoogte. Dit kunt u op twee manieren controleren:

  • Op de factuur van de betrokken provider. Alle All-in (of 3-in-1) abonnementen omvatten een geschikt Internetabonnement.
  • Connecties aan de achterkant van de aanwezige TV-kastjes (set-top box) – aanwezigheid van de UTP/Ethernet connectoren is een duidelijke indicatie voor de beschikbaarheid van de Internetaansluiting.

In alle andere gevallen, kunt u bij Jinca een mobiele modem met een Internetabonnement (mee) bestellen. Het modem is uitsluitend bedoeld voor gebruik i.c.m. het Leefstijlmonitoring systeem en kan niet gebruikt worden voor algemeen toegang tot Internet.

Welke situatie is van toepassing?

A: U heeft een eigen internet modem

B: U heeft een internet modem bij Leefstijlmonitoring besteld

  • A: Eigen modem: Doorloop de volgende stappen om de verbinding te herstellen:
  1. Haal de stekker van de ontvanger uit het stopcontact.
  2. Haal de netwerkkabel tussen het modem en de ontvanger los.
  3. Reset het modem. Vaak is hier een knopje voor. Anders haalt u zo’n 10 seconden de stekker van het modem uit het stopcontact en plaatst hem dan terug.
  4. Wacht tot de lampjes op het modem weer constant branden. Dit kan even duren. Lukt dit niet, neem dan alstublieft contact op met uw internetprovider.
  5. Steek de stekker van de ontvanger terug in het stopcontact en verbind ook weer de netwerkkabel tussen modem en ontvanger.

Binnen enkele minuten moet het groene lampje op de ontvanger weer constant branden. Is dit niet het geval? Neem dan contact op met de klantenservice van Jinca. Is het wel gelukt? Dan kunt u direct testen of de sensoren weer werken. Gaat u daarvoor in de app bovenin uw scherm naar Instellingen > Sensors > Test/verwijder sensors. Als u nu in het zicht van een sensor beweegt, moet er in het scherm een groen bolletje naast de sensor verschijnen.

  • B: Leefstijlmonitoring-modem: Voor de volledigheid, het modem is een wit vierkant blok waar een zwarte dongel (usb) uitsteekt. De ontvanger is een wit blokje met 1 knop erop, die momenteel waarschijnlijk groen knippert. Doorloop de volgende stappen om de verbinding te herstellen:
  1. Haal de stekkers van het modem en de ontvanger uit het stopcontact.
  2. Haal de netwerkkabel tussen het modem en de ontvanger los.
  3. Haal de dongel uit het modem. Maak de dongel open, verwijder de simkaart even en plaats hem zoals aangegeven terug in de dongel. Steek de dongel daarna weer in het modem.
  4. Steek de stekker van het modem terug in het stopcontact. Wacht tot de 2 groene lampjes op het modem en het gekleurde lampje op de dongel weer constant branden. Dit kan even duren.
  5. Steek de stekker van de ontvanger terug in het stopcontact en verbind ook weer de netwerkkabel tussen modem en ontvanger.

Binnen enkele minuten moet het groene lampje op de ontvanger weer constant branden. Is dit niet het geval? Neem dan contact op met de klantenservice van Jinca. Is het wel gelukt? Dan kunt u direct testen of de sensoren weer werken. Gaat u daarvoor in de app bovenin uw scherm naar Instellingen > Sensors > Test/verwijder sensors. Als u nu in het zicht van een sensor beweegt, moet er in het scherm een groen bolletje naast de sensor verschijnen.

Deze notificatie betekent dat de sensor al meerdere dagen geen beweging meer heeft waargenomen. Bijvoorbeeld omdat deze niet juist is geïnstalleerd of in een ruimte hangt waar de bewoner geen gebruik van maakt. Wat voor sensor betreft het?

  • Deur/keukensensor:

De deur- en keukensensor bestaan uit twee delen. Het ene deel zit op de deurpost/koelkast/keukenblok, het andere deel zit op de deur, koelkastdeur of keukenlade. Daarbij horen beide delen van de sensor niet meer dan een centimeter uit elkaar te zitten, waarbij de witte puntjes op de voorzijde van beide sensordelen naast elkaar op dezelfde hoogte zitten.

Ga in de app naar Instellingen, Sensoren en vervolgens naar ‘Test/verwijder sensor’. Als u nu de sensor activeert door de deur/lade enkele malen open en dicht te doen, zou er in uw scherm een groen bolletje naast de sensor moeten verschijnen. Werkt het niet? Neemt u dan alstublieft contact op met de klantenservice van Jinca.

  • Muursensor:

De muursensor hoort op ongeveer 1.40 meter hoogte te hangen, zonder dat er iets vóór staat of hangt.

Ga in de app naar Instellingen, Sensoren en vervolgens naar ‘Test/verwijder sensor’.  Als u nu de sensor activeert door er een paar keer langs te bewegen, zou er in uw scherm een groen bolletje naast de sensor moeten verschijnen. Werkt het niet? Neemt u dan alstublieft contact op met de klantenservice van Jinca.

Staat uw vraag er niet bij? Klik dan hier voor ons contactformulier en onze contactgegevens.